STEINBECK STATION

Stationsbygningen er en model af Almindingen station, Bornholm, dog i lidt andre farver, idet byggematerialet er flamingo med gul Cempexo, taget med svenskrødmalet glasvæv.

Placeringen er endestation på Tværbanen, der i juli 2005 er blevet forfremmet til pendulgaffelbane, således at Sandvig station nu er mellemstation med sækbanegård for Tværbanen. I kontrolanlægget kan vælges om sidegrenen skal medkøres eller ej. Stationen ligger særdeles idyllisk blandt Potentilbuske (Potentilium var.Sandved) i et stenet (bjergrigt) område, der er vanskeligt tilgængeligt. Skinnerne er placeret på metalkonstruktion svævende over terrænet, se nedstående luftfoto:

Stationen tager navn efter forfatteren John Steinbecks novelle:Månen er skjult. Under den tyske besættelse af Norge i 2.verdenskrig er en tysk soldat optaget af tanker om at udbygge sin havebane.

Stedets historie:

Ideen om at føre Tværbanen videre fra Buddeleje (Nuv.Sandvig) går helt tilbage til 1995, 2 år efter dennes anlæggelse. Oprindelig var Steinbeck forbundet med Buddeleje med en lille bane uden forbindelse til det øvrige banenet. Senere anlagdes forbindelsen til Tværbanen ca. år 2000, (se Sandvig station).

Den første Steinbeck station opført i gasbeton. Senere opførtes en gulpudset flamingostation.

Landskabet omkring Steinbeck station var meget idyllisk. Alligevel fik strækningen kun et par års levetid grundet fugt i tunnellen. Efter et par år uden bane fik Steinbeck igen togforbindelse (2005), men stationen blev anlagt et andet sted (se øverst). Sportilgangen til den nye placering var også vanskelig. Inspireret af et studie af Kwaibanen (se evt. denne) i Thailand i 2006, blev sporet anlagt på samme måde.

tilbage til oversigtskort


Oprettet: 28-08-06   Opdateret: 28-05-09