BANGKOK 1


Bangkok er en meget stor by, officielt 10 mio. indbyggere, trafikken er kaotisk, men lige nu (juni 2006) udbygges metro og bybanesystemet voldsomt. Hvis man gider at sætte sig ind i mulighederne, så er det faktisk både nemt og billigt at komme rundt på kryds og tværs i byen. Hvor det kniber, er når banen forlades og vi kommer ud på gadeplan: der køres i venstre side, mange gader er ensrettede, gaderne har mange steder fået nye navne, der findes gader, der ikke står på Politikens kort, afstandene er længere end man umiddelbart tror, fordi vi har Københavnskortet i baghovedet til sammenligning og så videre, og så videre. Nedenfor har jeg tegnet en skitse over skinnenettet som det ser ud lige nu plus Chaofloden som også er en vigtig forbindelsesstreng.

Ankommet fra Phuket med fly skynder deres reporter sig at gå den ene km gennem den noget nedslidte og forældede Don Muang lufthavn over til jernbanestationen Don Muang (1 m sporvidde). I følge Politikens rejsebog kører der tog til denne station inde fra byen cirka hver halve time, det gjorde der altså ikke modsat vej, der var 3½ time til næste tog.


En taxachauffør henvender sig og tilbyder at køre os ind til byen, og da det bliver vellykket og billigt engagerer vi ham til hele vores sidste Bangkok-dag.Vi får afleveret bagagen på hotellet, og så er det ellers ud og kigge.

Vi bestemte os for en taxa til hovedbanegården, Hua Lamprong. Hvad skal I dér, sagde vognmanden. Der er ikke sjovt! Nu skal jeg køre Jer et sted hen, hvor I kan... HUA LAMPRONG!, sagde Deres reporter. Bygningen udefra ligner noget der har 75 år på bagen, men ellers er velholdt, kort sagt, som så mange andre banegårde.


Vi går ind i forhallen. Hvad vi straks bemærker og sammenligner med hjemlige forhold er det store areal uden kiosker og at mange sidder på gulvet, dernæst at der er en række sæder ude til venstre, hvor der kigges på storskærm. I midten, over indgangen til togene, et kæmpebillede af kongen.


Ude på perronen. Det ligner så mange andre banegårde, bortset fra, at der er noget mørkt (skygge, køligt).Sporvidden er 1 meter.Grimme reklamer på togvognene.


Vi går over i siden af perronhallen. Det ligner stadig noget hjemmefra, bortset fra en togfører med en rød klud. Først derhjemme ved gennemsyn af billederne bemærker jeg, at vi er på perron 3, og hvor er så 1 og 2?


Heldigvis er der mere digital zoom på billedet, så vi kan kigge nærmere på aktiviteterne, og perron 1 og 2 får vi også en forklaring på. Det er ude foran og til højre.


Tilfældet ville, at vi gik ud i den anden side..


og her var der flere perroner. Uden at vide det, vile jeg sige, at den oprindelige perronhal har været for lille, og så har de bare klistret nogle ekstra spor på i siderne.


Lige et nærmere kig på vognens bagende.

Vi skal ud og kigge på metro og skyline. Vil du med så klik


Oprettet: 08-06-06 Opdateret:08-06-06