CUBA 1

Med Jens Fut i Australien og i Che Guevaras afspor

  El vaquero venter på godstoget som skal komme inde fra sukkermøllen for at hente et læs sukkerrør. Der er bare ikke nogen sukkerrørsmark. Sovjet-unionen er lukket og sukkermøllen med. Det hele er bare et tableau til glæde for turisterne. Vi skriver mandag d. 3.marts 2008, og siden handler om, hvad der er umiddelbart muligt at opleve for tog-interesserede på en almindelig chartertur til Cuba, når hensynet til rejsefællen også skal medregnes. Vi har valgt Kuonis "Kontrasternes Cuba" der har en rundrejse i den første uge indeholdende bl.a. en tur med damptog og en pas jer selv 2. uge, hvor vi har valgt Havana, mens de fleste ellers foretrækker en badeferieuge i feriecenteret Varadero.

Turisterne har netop forladt bussen og er på vej mod den nedlagte sukkermølle "Australia", der ligger i området ved Svinebugten på vej mod byen Cienfuegos. Navnet kommer af, at stedet ligger meget langt væk fra alting. For øvrigt var det her Fidel Castro havde hovedkvarter under svinebugtsbataljen i 1961.

Damptoget holder netop parat inde på sukkermøllen for at køre turisterne ud på marken. Det er en normalsporet  mogul-maskine af amerikansk type men bygget hos Henschel & Sohn i Cassel i 1913.

Så går det ellers derudaf på de skæve skinner.

Nogle gamle åbne sukker-godsvogne er indrettet til turisternes behagelighed. Der er bar med tropiske frugter og alkoholfri frugtdrikke. En sukkerrørsmark anes bagved.

  

Et kig ind i førerhuset hvis det har interesse. Hvor snyd! Fyrstedet er ombygget til oliefyring.

Et kig frem fra kabinen,

og lokomotivet i hel figur, ganske velholdt. Nu tilbage til møllen. Der ligger er remiseanlæg, klargørings anlæg, udbedringsværksted, museum eller hvad vi nu skal kalde det. Noget er velholdt andet ikke. Billederne får lov til at tale for sig selv.

   

   

   

   

I den anden ende af remisen er der åbent, og vi kan skue ud over noget der var engang og vidner om at her var et stort sukkerdistrikt,

eller vi skuer ud i fremtiden: med verdens skrigende behov for biobrændsel og den nye præsident Raúl Castros visioner for landbruget kan produktionen meget vel starte op igen.

På vej fra Cienfuegos mod Trinidad kommer man forbi statens botaniske have. Dér er som så mange andre steder et udsalg af husflid. Jeg fandt en lokomotivmodel lavet af bambus og lidt træ. Ikke noget særligt, bortset fra at det også er en fløjte, der grangivelig lyder som en lokomotivfløjte.

Med til en rundtur hører også et smut op omkring Santa Clara for at se Tren Blindado, pansertoget med forstærkninger til regeringshæren. Det blev afsporet af  Che Guavara egenhændig  og dermed blev  kampen mod Batistas regime afsluttet.  Det påstås, at der er tale om de oprindelige vogne og buldozeren som Che Guevara brugte til afsporingen. Det ser imidlertid noget velholdt ud sammenlignet med de oprindelige pressefotos, og vognene er opstillet i en lille park ved siden af skinnelegemet. Lokomotivet er ikke udstillet.

   

I næste kapitel kommer vi en tur rundt i Havanas nærmeste omegn på jagt efter tog eller mangel på samme. Vil du med, så klik her.