DREJESKIVE


Følg bygningsforsøget af en drejeskive her på siden
jævnlig opdatering: opdatering 9.1.09 ny mulighed, se nederst

En hånddreven drejeskive til indendørs brug koster i.flg. katalog 6000 kr., en til udendørs brug kan fås for 8000 kr. Lad os prøve om vi ikke kan lave noget selv for et par hundrede kr.
Vi skal bruge en rund plasticskål til at bygge i. Du bestemmer selv størrelsen, det afhænger af dine lokomotiver og de materiale du har for hånden. Jeg har valgt at save bunden af en regntønde. Nu skal der laves en krum skinne nede i skålen. Det vil nok være svært at krumme en LGBskinneprofil, men da der ikke skal gå strøm gennem skinnen, har jeg i stedet været hos metalhandleren og købt 2m aluminiumsstang, bredde 25 mm, tykkelse 3 mm. Den har jeg bøjet omkring et cementrør og skåret til og samlet i enderne med skruer. På billedet man se hvordan...
Skinnen nede i skålen SKALvære cirkelrund.Der tåles ingen afvigelse. Derfor har jeg lavet et kryds med 3 mm-gevindstænger for at tvinge en cirkel frem. Skinnen støbes i cement i bunden af skålen.Afstanden til skålens kant skal overalt være den samme, derfor afstandsklodser. Jeg har forberedt at der kan bores et hul i bunden af skålen for at vandet kan rende ud.



Der skal nu laves en vogn=drejescene. Det fremgår af billedet hvordan. Måske skulle hjulene være monteret anderledes, plasticen vil nok blive slidt. På den anden side skal det jo ikke køre hele tiden ligesom en togvogn, og ellers kan det jo laves om til den tid.

12.7. er drejeskiven på plads i terrænet, og der er lagt spor til en kommende remise. Bagved ses underføringen af de forenede baner Tværbanen/Steinbeckbanen. Fadet er malet gråt indvendig, og der er fyldt op med bornholmske granitskærver (akvariegrus). Man vil så sikkert spørge, hvordan der kommer strøm til drejeskivens spor? Det er blot lavet med to bløde, tynde ledninger. Det går nok an, hvis man bare sørger for ikke kun at dreje den ene vej rundt hele tiden. Hele herligheden har kostet små 100 kr. i materialer, hvis vi ikke regner med fadet. Der er således sparet 5900 kr. til en tur sydpå til varmen.

19.7. er hele remiseanlægget færdigt. Om remisebygningen kan siges, at den er udført i flamingo med Cempexobehandling. Tag med tagpap. Forside af træ med porte af plastik. Vedrørende remisebyggeriet, så er det noget af det værste, jeg endnu har været med til, fordi det skulle opføres på stedet. På grund af de trange omgivelser fik de tre spor kun lige den nødvendige plads, og der måtte ændres hele 5 gange, inklusive at placeringen af sporene ude ved drejeskiven så måtte flyttes. Forbilledet er 1/2 Rønne-remise med modifikationer.
Efter færdiggørelsen blev der plads til et kort depotspor med en vandkran og en kulkran. Kranerne er lavet af forskellige smådele fra brokkassen: en gammel pennebakke, kuglepennestumper, lidt aluminiumsrør, en radioknap osv. og behøver ikke nærmere omtale.



Tiden vil så vise omremisen kan tåle vinterens strabadser. Den eksisterer da stadig 2008.

En anden mulighed

Hvis din drejeskive bolt skal være en drejeskive og ikke en model af noget eksisterende, ligesom LGBs katologvare, så har tanken sikkert strejfet dig om ikke man kunne bruge en pladespiller. Disse hører alligevel en svunden tid til og kan lige så godt tage en tur på havebanen inden den går til genbrugspladsen. Jeg giver ikke nogen fremstillingsvejledning denne gang, da processen helt afhænger af de forhåndenværende materialer. Blot vil jeg nævne at den største hurdle er at anbringe omdrejningspunktet i MIDTEN af fadet. Du kan skrive og få svar på dine spørgsmål.


tilbage til lav selv siden
tilbage til hovedsiden


Oprettet: 04-06-00 Opdateret: 09-01-09