FLEXVOGN

Du kender formentlig allerede ølvognene fra 2004. De overlevede det store togsalg i 2016, da det ikke var vognmodeller men havebanens egen opfindelse. Når øldåserne fjernes kan der under gitteret køres med halm eller træstammer. Når gitteret aftages haves 2 åbne fladvogne, og her kommer nyheden:

fladvognen han umiddelbart påsættes et bremsehus, der lige så let igen kan aftages.

Trylleriet stopper ikke her:  vognen kan umiddelbart påsættes en godsvognskasse. Så er det en model af DBJ Q443, bygget i Schlesien i 1912 til Rønne-Allinge, lukket godsvogn med håndbremse, last 10 T. Farven er totalt afvigende fra den bornholmske vogn. Det er fordi der er bygget af en klodskasse til 20 kr. i blød plastic. Jeg regner med, at den nye havebane nok har en levetid på omkring 5 år og vognen bare skal ophugges. Så gad jeg altså ikke at male den.

Igen: en anden vognkasse kan umiddelbart påsættes. Så har vi HTB (Tørringbanen, smalspor) E41 kombineret person-og bagagevogn, bygget hos Scandia, Randers i 1891. Mærkelig nok, vognkasserne passede lykkeligvis til undervognene. Byggemateriale osv. som DBJ Q443.

Så er den decimerede havebane godt kørende tiden ud, og opstillingssporene er sparet. Udgifter: 40 kr.



Oprettet 26-12-2016    Opdateret:26-12-2016     kontakt til Havebanen