GAFFELBANE

med automatisk sporskifte, 2 muligheder

Eksempel 1:

LGB bryder sig sikkert ikke om denne løsning til 125 kr. : man tager et vekselstrøms universalrelæ. Der findes flere, som egentlig er beregnet til H0, de kan snildt anvendes. Er vi udendørs vil jeg anbefale Roco universalrelæ nr.10019, det fås som nyt for lige over 100 kr. og har den fordel, at det kan sidde udendørs hele året, i en lukket kasse, forstås. Skulle det efter en årrække gå til og udskiftes, har vi alligevel sparet mange penge. Vi skal så også bruge fire af de hjemmelavede kontakter til 10 kr./stk. som er beskrevet på lav-selv-siden. Envidere fire dioder, den anvendte hedder BYV26C. Andre kan bruges. Prisen er i småtingsafdelingen.

Ovenstående tegning viser problemstillingen, toget skal køre A - B - C - B - A og sporskiftet skal virke automatisk. De grønne ringe viser, hvor kontaktskinnerne til sporskifte anbringes, de lilla ringe viser kontaktskinne til relæet. På næste figur er vist ledningsgangen, idet brugen af kontaktskinne til ompoling forudsættes bekendt.

Roco-relæet er tegnet i overstørrelse. Brugen af kontaktskinne forudsættes bekendt. Alt efter om den røde knap øverst på relæet står til venstre eller højre, ledes strømmen til venstre eller højre side af flapperne. Ledningsgangen er lidt kompliceret når man ligger ude i marken. Især er det vigtigt at vende dioderne rigtigt, ellers virker systemet ikke. På tegningen er vist tilslutning til en transformator, det kan selvfølgelig lige så godt være den nærmeste vekselstrømsledning.


Eksempel 2:

Dette eksempel blev anvendt på Vanløse station til de gamle S-tog før metroen. Det er en enklere og letforståelig løsning, men den kræver 2 perronspor. Toget fra Frederiksberg passerer kontaktskinnen K1, der får sporskifte A til at stille sig til Hellerup. Sporskifte C, der er fjedrende peger altid mod Frederiksberg. Det fjedrende sporskifte D peger altid mod venstre. Ved passage af kontaktskinnen K2 skiftes sporskifte A til at stille sig til Frederiksberg, og når toget kommer tilbage fra Frederiksberg vil det så køre over i Hellerupsporet idet passage af kontaktskinne K1 får sporskifte A til at pege mod højre. Det fjedrende sporskifte D peger altid mod venstre.
Materialer: almindelige LGB-dele. Kontaktskinnerne kan selvfremstilles, se denne.
Her ses sporfletningen ude på anlægget. Den røde boks skjuler og beskytter dioderne.


til lav-selv-siden


Oprettet: 08-07-06 Opdateret: 28-04-09