HAVEBANEN

NETOP NU

 23.12.2016, Nye vogne, se længere nede på denne side:

Jeg havde forventet, at det skulle være endegyldigt forbi med havebane efter selskabets likvidation i september 2016, men sådan gik det ikke. Ligesom med de rigtige baner var der noget der ikke blev solgt-uinteressandte vogne og skinner af dårlig kvalitet. Jeg reparerede så skinnerne og det blev til en lille rundbane til live-steam lokomotivet med 4 bevarede vogne og en pendulstrækning til 1 DBJ skinnebus, der også kan rundere på rundbanen sammen med den ældste personbivogn fra 1992. Det er ikke tanken at videreføre DBJ, på sigt kan skinnebussen blive ommalet. Stationerne er de bevarede AAkirkeby, Bodilsker, Sandvig og Kannikkegaarde, det hedder de lige nu, men kan sagtens længere henne i fremtiden få nye navne, alt efter hvordan det hele udvikler sig. Der skal ikke lægges flere skinner, jeg er godt oppe i årerne nu og holder min bane i en størrelse jeg kan overkomme at passe.
Jeg er nu nået derhen, hvor det hele startede i 1992 og kan eksperimentere uden at tage hensyn til DBJ eller andre normer og kan blande mine køretøjer som jeg vil. Jeg har været i reservedelskassen og forsøger at bygge en motorblok ud fra devisen, at jeg ikke skal købe noget. Jeg skulle bare se, om jeg kunne lave en motorblok. Det har jeg længe haft lyst til, jeg skulle bare se, om jeg kunne. Jeg har brugt en del timer, og hvis jeg skulle aflønnes med bare 80 kr./t. så er det det rene tilsæt, men sådan spiller klaveret ikke. Der bygges med skrald. På billedet man ser hvordan.

Motorblokken er nu indkapslet og afprøvet indendørs i dag. Den fungerer tilfredsstillende. Jeg vil ikke påstå, at den er lige så god som en købt, men den skal også bare i skraldebøtten når min tid er omme. Nu venter jeg så på en tørvejrs-solskinsdag, så jeg kan se, hvordan den tér sig ude i haven. Jeg skal så også på udkig efter noget storskralds-plade, for der skal laves et karosseri. Det endte så med, at jeg købte en udrangeret Schöma på modeltogsmessen. Motoren blev udtaget og brugt til en sporvogn. Schömaen fik så den hjemmelavede motorblok.(Se disse på "havebanens stationer og rullende materiel"). Nu er det så at jeg står med et nyt baneselskab. For at det skal ligne noget, har banen brug for nogle flere vogne:

En lukket godsvogn,
2 åbne fladgodsvogne,
en bagagevogn,
en personvogn mere,
og en postvogn.
Så er der lige det ved beslutningen, at der ikke skal udvides med flere skinner og der er ikke opstillingsspor nok. Jeg har godt nok råd til at købe nogle vogne, men der skal ikke kastes flere penge ind i foretagenet, o.k. så en halvtredser. Det skal være sådan, at mine arvinger bare kan lægge det meste i skraldebøtten, eller jeg kan selv gøre det, når helbredet ikke rækker længere. Et salg af hjemmebygget giver ikke et tilfredsstillende afkast, og købte vogne er straks til 50% gensalgspris, når de er langet over disken. Som udgangspunkt i det kommende byggeri har jeg en rumpeged, der ikke opfører sig ordentlig og derfor kan slagtes til jul, de to godsvogne til øltransport og 2 vognaksler hvor den ene mangler et hjul. Jeg er allerede godt i gang, og jeg kan love dig, at der kommer et højst overraskende resultat ud af det. Har du ikke plads til flere opstillingsspor, eller er pengene små, så følg med her på siden.

Så er opgaven udført. 2 åbne fladgodsvogne haves i forvejen. Det er ikke modeller af noget som helst der har kørt på jernbanerne. Du har måske hørt om dem før, de kørte med øl i gamle dage.

Vogne kan nu udstyres med et aftageligt bremsehus.

Ellers gitteret på, så kan der køres med halm og brænde,

eller som i gamle dage. Vognene er konstrueret til at rumme 2 stk 33cl. øldåser eller 1 flaske 33 cl. øl,

Vognen kan påsættes et karosseri, så den bliver til en lukket godsvogn. Vognkassen er en model af DBJ 443. Den blå farve stammer fra, at der er brugt en klodskasse af  plastic, 20 kr. I betragtning af at den nye havebane nok ikke har en levetid på mere end ca.5 år (alder og helbred osv.), så har jeg ikke tænkt at male den om. Den ender nok i skraldebøtten når den tid kommer. Klodskassen er blød plastic, nem at skære i men vanskelig at sætte sammen.

Så er der den ønskede personvogn. Stadig blå klodskasse osv. Karosseriet er model fra Tørringbanen, E 41, kombineret person-og bagagevogn, så er den klaret.

Rumpegeden måtte aflevere sit hjulsæt til en nybygget postvogn, DBJ 320. Karosseriets mål passer, men vognen ser lidt forkert ud. Det er fordi den originale vogn har mindre hjul, der sidder udvendig på boogien. LGBs koblinger er heller ikke noget, der gør hjemmebyggede modeltro. Her er anvendt gennemsigtig 3 mm akryl. Rumpegeden overlevede: der blev skåret et nyt hjul til erstatning for det manglede. Det virker ikke hel godt, så rumpegeden er hensat indtil videre.

Alt i alt blev det så til et indkøb 40 kr., forhåndenværende skruer og lim ikke medregnet. Så blev kravene opfyldt. Jeg lægger nogle bedre billeder ind på "stationer og rullende materiel" når vejret bliver bedre til udendørs fotografering på anlægget. Der kommer så nok ikke flere vogne herfra, det gik ud på at få ryddet ud i de forhåndenværende materialer. Vi får se.

Tak fordi du kiggede med. Jeg håber, der var nogle ideer du kan bruge. Ellers glædelig jul og godt nytår til læserne.

tilbage til MENU


Oprettet: 26-10-00 Opdateret: 23-12-16