HAVEBANEN

NETOP NU

Så blev det igen 1.maj og denne gang 25-års jubilæum, men med en stærkt reduceret bane. Det er gået ligesom på de rigtige baner: sidegrenene forsvinder lidt efter lidt og til sidst er der så bare en hovedbane tilbage, der ikke kan leve fordi den ikke får tilført rejsende og gods fra sidebanerne. Brugbare togstammer sælges fra og andet ophugges. Der er nu tilbage en rundbane og en pendulstrækning, sidstnævnte står for lukning her i 2017. Af rullende materiel har jeg i skrivende stund en tankvogn, nedennævnte vogne, et skinnebussæt og en nybygget sporvogn. samt live-steam lokomotivet. Driftsgarantien forlænges for 1 år ad gangen. Bortset fra det, så var det en dum idé med pendulstrækningen. I løbet af 2017 skal den så indgå i en forlængelse af rundbanen. Når det er sket en baneanlægget cirka der, hvor det hele startede for 25 år siden.

Vedrørende stationsbygningerne, så er Aakirkeby og Bodilsker solgt til Bornholms Tekniske museum, som også af omveje har fået en god del af mine vogne og lokomotiver. Det skal indgå i museets samling og udstilles ved sæsonåbningen 1.maj.

Til erstatning for de solgte stationer er bygget nogle nye ikke-modelstationer. Der er anvendt nogle billige plastik-kasser, og de skal bare kasseres, når den tid kommer. Bortset fra det, så har jeg bygget et modelhus af Ryesgade 17 i Nykøbing F. og anbragt det ved Kannikegård st.

Umiddelbare fremtidsplaner:Pendulstrækningen nedlægges, men bliver en del af en forlænget rundbane. Der bliver ikke købt flere skinner.

 23.12.2016, Nye vogne, se længere nede på denne side:

En lukket godsvogn,
2 åbne fladgodsvogne,
en bagagevogn,
en personvogn mere,
og en postvogn.
Så er der lige det ved beslutningen, at der ikke skal udvides med flere skinner og der er ikke opstillingsspor nok. Jeg har godt nok råd til at købe nogle vogne, men der skal ikke kastes flere penge ind i foretagenet, o.k. så en halvtredser. Det skal være sådan, at mine arvinger bare kan lægge det meste i skraldebøtten, eller jeg kan selv gøre det, når helbredet ikke rækker længere. Et salg af hjemmebygget giver ikke et tilfredsstillende afkast, og købte vogne er straks til 50% gensalgspris, når de er langet over disken. Som udgangspunkt i det kommende byggeri har jeg en rumpeged, der ikke opfører sig ordentlig og derfor kan slagtes til jul, de to godsvogne til øltransport og 2 vognaksler hvor den ene mangler et hjul. Jeg er allerede godt i gang, og jeg kan love dig, at der kommer et højst overraskende resultat ud af det. Har du ikke plads til flere opstillingsspor, eller er pengene små, så følg med her på siden.

Så er opgaven udført. 2 åbne fladgodsvogne haves i forvejen. Det er ikke modeller af noget som helst der har kørt på jernbanerne. Du har måske hørt om dem før, de kørte med øl i gamle dage.

Vogne kan nu udstyres med et aftageligt bremsehus.

Ellers gitteret på, så kan der køres med halm og brænde,

eller som i gamle dage. Vognene er konstrueret til at rumme 2 stk 33cl. øldåser eller 1 flaske 33 cl. øl,

Vognen kan påsættes et karosseri, så den bliver til en lukket godsvogn. Vognkassen er en model af DBJ 443. Den blå farve stammer fra, at der er brugt en klodskasse af  plastic, 20 kr. I betragtning af at den nye havebane nok ikke har en levetid på mere end ca.5 år (alder og helbred osv.), så har jeg ikke tænkt at male den om. Den ender nok i skraldebøtten når den tid kommer. Klodskassen er blød plastic, nem at skære i men vanskelig at sætte sammen.

Så er der den ønskede personvogn. Stadig blå klodskasse osv. Karosseriet er model fra Tørringbanen, E 41, kombineret person-og bagagevogn, så er den klaret.

Rumpegeden måtte aflevere sit hjulsæt til en nybygget postvogn, DBJ 320. Karosseriets mål passer, men vognen ser lidt forkert ud. Det er fordi den originale vogn har mindre hjul, der sidder udvendig på boogien. Rumpegeden overlevede: der blev skåret et nyt hjul til erstatning for det manglede. Det virker ikke godt, så rumpegeden er hensat indtil videre.

DBJ 320 solgt til Bornholms Tekniske Museum før ibrugtagning på Havebanen

tilbage til MENU


Oprettet: 26-10-00 Opdateret: 01-05-17