Lollandsbaneturen 1.1

Vi står så på Nykøbing Falster station og skal med toget til Nakskov. Foran os holder banens IC-2, som med lidt snyd kan bygges til en LGB havebane, fremgangsmåden findes på havebanens byggeside. Jeg beklager, at det tager tid at hente billederne ned, de har nu engang den størrelse, jeg synes de skal have. Ellers kan du vælge dem stykvis i "danmark1". De fleste af billederne stammer fra maj 2001, der er sket tilføjelser i 2002 og en mindre omredigering med nye tilføjelser i oktober 2003.

Toget er meget behageligt at køre i, jeg glemmer helt at tage et billede på den første holdeplads, Ø.Toreby, lige efter passage af broen over Guldborgsund. Jeg kom igen i oktober 2003 for at indhente det forsømte.

Næste station bliver så Grænge:

Grænge er ikke noget at skrive hjem om, men der er da to perroner, for i en stor del af dagen er der ½ times drift og så kører også de efterhånden 30 år gamle lynetter, de er faktisk også ganske udmærkede.

Så kommer vi til en rigtig station, Sakskøbing, og dog, det viser sig, at det egentlig er postvæsnet, der styrer foretagenet, spares skal der, men der er da ventesal og billetsalg. Stationen er helt ny, den gamle var mere spændende, men råd og svamp fik den aflivet. Videre:

Maribo, den originale station fra 1874, Nakskovtog ved stationen og Nykøbingtog ved ø-perronen på det gamle Rødbyspor.  Videre, her vil jeg lige vise et billede fra veteranbanens jubilæumsdag, taget lige udenfor Maribo mod Nakskov, for Lollandsbanen var den sidste privatbane med gennemgående DSB-tog og det var slut i december 2003.

Klik her for at fortsætte turen.