Oberweiβbacher Berg- & Schwarzatalbahn 1

Du behøver ikke at tage helt ned til Alperne for at få en tur med en bjergbane. En tur til Thüringen kan gøre det. Fra en lille by Rottenbach i nærheden af Saalfeld udgår et lille normalsporet banesystem på i alt 29 km. der rummer: en normalspors strækning med skinnebus, en 300 m høj kabeltrukken bjergbane med vogntransportør til normalsporsvogne, og en lille normalsporet , elektricificeret  bane på højsletten. Jeg gjorde turen i efteråret 2006 sammen med DJK. Denne hjemmeside er i øvrigt uafhængig af DJK.

Turen starter i Rottenbach og i dagens anledning har banen indsat en Ferkel-Taxa som plantog, den henstår ellers som reserve og regnes nu nærmest som et historisk tog.

Banesystemet kører under Deutsche Bahn, men bjergbanedelen er anerkendt som teknisk mindesmærke, der er ansvarlig for driften og sit eget regnskab. Der er et lille overskud, men der skal spares, så de 28 beskæftigede, heraf 9 lokoførere må tage en tørn med med rengøring og andet. De fleste stationer er bortsolgt.

"Ferkel" betyder lille gris. Kælenavnet Ferkel-Taxa skyldes at bondekonerne i DDR-tiden tog privatgrisen med i toget til markedet, fortæller banens leder Peter Müller, og ikke som jeg hidtil har troet, at det skrigende smågrisehyl, der kommer i de skarpe kurver, har givet navn til skinnebustypen.

Skinnebusvognen type 772 er ganske lille. Der er ca.30 siddepladser, toilet, førerrum i begge ender, cykler er velkomne, men der er ikke godsafdeling. Skinnebussen har kun 4 hjul på en stiv undervogn. Den skrigende lyd forsøges dæmpet ved at smøre skinnesiderne med bio-olie. Det hjælper ikke helt, men er nødvendigt også for at mindske sliddet på hjul og skinner.

I mangel af bedre er det såmænd et udemærket og prisbilligt sidebanetog til de få passagerer med deres pakkenelliker ude på landet, når bare turen ikke er lang, for motoren larmer forfærdeligt og vognen ryster. Byggeår 1969 og nu reserve.

Kom med ud i førerkabinen. Personalet er meget imødekommende og jeg får lov til at filme i førerkabinen. Jeg bemærker ved samme lejlighed det gode spor med betonsveller.

 

 Hør grisehylet. Klik på det lille billede med skinnerne. (wmv-fil)

hyl.jpg

Vi passerer en af de nedlagte stationsbygninger Schwarzburg,

og på den næste station Sitzendorf får vi en togkrydsning med et af de nye tog, der kører cirka en gang i timen fra tidlig morgen til sen aften.

Er stationsbygningerne afskaffet, så er perronerne ganske nydelige med ramper for kørestole og elektriske togviserskilte med afgangstider og informationer.

 

 

Vi er nået til endestationen Katzenhütte,

toget kører ikke længere, der er omløbsspor, så der kan køres med udflugtsdamptog,

men ikke i dag, for det er stadig lidt morgenkoldt, og vi skal med et par stationer tilbage, som denne fortælling lige sprang over,  til Obstfelderschmiede, hvorfra bjergbanen udgår.

Lige et kig på den aldeles nydelige og velpassede stationsbygning der ikke se solgt ud.

Med på bjergbanen?, så klik her