SMUTVEJ

Skitsen viser i skematisk form baneanlægget. Det røde er udvidelse i 2009. Farverne illustrerer samtidig strømkredsene. Der kører 6 tog i blokkørsel på den yderste sort/røde ring. Der køres analogt. Jeg vil have ét af togene til at svinge til venstre ved Aakirkeby, så det kun kører på den sorte ring. Alle tog er forsynet med skiftemagnet i bunden, så der er brug for lidt kreativitet, når ét tog skal få sporskiftet til at venstrestille.

Problemet er løst ved at forsyne svingetoget med en magnet på taget:

Ved Bodilsker station er lavet en læsse-portal der gemmer en magnetkontakt. (En læsseportal bruges ved tuneller for at måle om læsset er for højt). Havde der været en tunnel eller banegårdshal, havde magnetkontakten bedre kunnet skjules. Kæderne stammer fra et billigt smykke og har ingen praktisk betydning lige her. Lige før læsse-portalen er der kontaktskinne mellem svellerne, så sporskiftet længere fremme stilles ligeud. I læsse-portalen hænger magnetkontakten som stiller sporskiftet til venstre og som kun tændes af tog, der har magnet på taget.

På Nexø station er lavet prioritering, så tog i spor 2 (den sorte linie) har forrang ved udkørsel.


Oprettet: 18-05-09 Opdateret: 18-05-09