SPORVOGN

Efter at have solgt det meste af min bane i 2016 blev der alligevel en rest tilbage og jeg stod så og manglede et køretøj. Jeg gik så i gang med at bygge en motorblok af resterne i reservedelslageret. Så kom modelmessen 2016, hvor jeg købte en LGB-Schöma meget, meget billigt. Glad hjemkommet opdagede jeg at den ikke virkede. Det var nu et tandhjul der skulle udskiftes, og det havde jeg på lager. Sporvognen fik så motorblokken fra Schömaen, som i stedet fik den hjemmelavede motorblok, der alligevel ikke var helt på niveau med LGBs motorblok. (Se filen med Schömaen).

Karosseriet tager udformning efter Aarhus sporveje nr. 16, men man kan ikke sige, at det er en fuldgyldig model.Den er anderledes på frontbelysningen og akselafstanden er for lille. Det ser helt forkert ud, når man ser nedefra, men o.k., det gør man heller ikke. Om 4-5 år er det nok helt slut med min havebane.

Aarhuspantografen kunne jeg ikke lave. "Så køber du da bare en LGB-pantograf", sagde jeg til mig selv. Det holdt indtil jeg så prisen:1500 kr. for den billigste. Det er altså for meget at ofre på et metalstativ oven på nogle brugte plastikæsker. Jeg lavede så en selv. Den, der har forstand på pantografer vil måske sige, at den ser ikke rigtig ud fordi o.s.v. .Rend og hop.

Ellers er der at sige, at jeg nu forstår, hvorfor LGB laver deres sporvogne korte og helt firkantede.


Oprettet 01-12-2016