EN GRATIS STATIONSBYGNING



Flamingo-kasser koster ikke noget. Jeg har set en bro bygget i flamingo på en amerikansk web-site. De hævder, den har stået ude i 3 år uden at tage skade. Det er da værd at prøve. Jeg har bygget en 2-etages stationsbygning til Buddeleje st., banens hovedstation. Stilen er frit efter Lollandsbanens gamle stationer fra 1874, men materialet afgør, at murene pudses og taget laves med tagpap. To mindre stationer til Futterup Hegn og Pavillonen er bygget efter De bornholmske Jernbaners model "Ugleenge". Også Buddelejes varehus og en halv rundremise tager model efter bornholmske bygninger. Tegningerne kan ses i bogen:"DBJ2,JMKJs forlag 1988". Den kan lånes på biblioteket. Flamingo er et nemt materiale at arbejde i: en skarp hobbykniv og en sav er stort set de eneste værktøjer, der behøves.Ellers behøves den særlige lim til flamingoplader, Cempexo til murpuds og lidt forskellige sjatter maling til pynt. Her gælder det, at flamingo ikke tåler opløsningsmidler, derfor er det en god idé at give det hele en gang Cempexo, inden der males. Cempexo er et cementbaseret materiale. Jeg tror, det vil holde lidt sammen på det hele og forøge holdbarheden. Desværre sviner arbejdet med flamingoskæring utrolig meget, der kommer fnulder, som suger sig fast på klæder og værktøj og vanskeligt lader sig fjerne. Inden man får set sig om, er der flamingokrummer i hele boligen. Det er derfor tilrådeligt at have en støvsuger i nærheden og gøre arbejdspladsen ren med korte mellemrum.
Da Havebanens gæster ikke kan komme om bag stationsbygningerne, er der ingen bagklædning. Det gør det nemmere at arbejde med evt. belysning på facaden. Der kan så lægges en stor sten ind i bygningen til tyngde.
Vedrørende vinduer og døre: de er malet på. Glas illuderes af sølvbronce, det opløser flamingo. Derfor: først Cempexo. Sandstensrammer omkring døre og vinduer er skåret i en tynd flamingoplade og limet på. Til tag er anvendt murpap. Et godt tip vedrørende taget: Snyd lidt og lav taget med 45 graders hældning. Så får du en ret tagrygvinkel, det bliver nemmere at lime. Skilte, postkasse o.s.v. er lavet af papir på computer og farveprinter. Det har en begrænset holdbarhed selvom det er blevet lamineret. Reklameskiltene kan hentes fra min lav-selv-side.
Tilføjelse, september 2002: De første flamingostationer har nu klaret 2 vintre uden problemer. Når der alligevel er ændringer på Buddelejes facade, er det fordi Fru Havebane fik trådt facaden på Buddeleje st. i stykker en dag hun skulle have fat i nogle blomster. Det kunne da heldigvis repareres. Når remisen er blevet ændret, er det dels fordi jeg havde anbragt den det sted, hvor ræven springer over hegnet, dels fordi portene var for lave, eller mine lokomotiver for høje, om du vil sige det på den måde. Det kan flamingoen ikke gøre for. En POLA-bygning ville heller ikke kunne holde til det, og måske ville den endda ikke kunne repareres. Ellers ikke et ondt ord om POLA, deres stationer er meget pænere end mine og mere værdifulde. Hvis de forærede mig én, ville jeg såmænd gerne bruge den, have et billede af den i min hjemmeside og reklamere for firmaet. Flamingo har altså vist sin duelighed, og her i jubelåret 2002 er der gået ekstravagance i stationsbyggeriet. De nye stationer er forsøgt med plastikmaling, granitspraymaling, lakering, ikke lakering og glasfibervæv og forskellige typer af lim. Lige nu er min foretrukne byggemåde således: tegningen af stationsbygningens sider forstørres til den ønskede størrelse med en fotokopimaskine. Måske holder jeg ikke målene helt, bygningerne har det med at dominere i haven, så 1:25 er meget passende. Det er også nemt at regne med: så skal en dør bare forstørres til 8 cm´s højde for at forestille 2 m, hvilket er normalt for en dør. Ved hjælp af de udklippede fotokopier udskæres stationen i en 1 cm tyk sundolitplade. Sundolit er flamingo, det er løsere i strukturen end en en flamingokasse og smuldrer let. 1 cm pladen kan skæres med en skarp hobbykniv uden at smuldre. Huller til vinduer og døre udskæres. På fotokopien af tegningen farves glaspartierne med sort tusch, hvorefter der kopieres en transparent af vinduer og døre. Fra transparenten udklippes døre og vinduer og limes på bagsiden af sundolitten, således at den trykte side vil vende indad. En flamingokasse tildannes, således at den passer i målene, når sundolitstykkerne pålimes. Nu får døre og vinduer pludselig pæne, hvide rammer, og sundolitstykkerne får god støtte af flamingokassen. Det bliver solidt og holder din banes tid ud og kan kasseres, uden at du behøver at ærgre dig over udgifterne. Sundolit giver en gud baggrund for plastikmaling, hvis det skal forestille en kalket mur. Cempexo giver også en flot overflade. Hvor meget du vil gøre ud af småtingene afhænger af din egen indstilling. På en havebane er det jo almindeligvis sådan, at betragterens øjne ikke kommer nærmere end 2 meter. Det er derfor, at jeg undlader gennemsigtige vinduer, interiør, stationsmesteren med sin pibe og også nedløbsrør. Derimod giver en lille postkasse, der også kan udskæres i flamingo en helt fantastisk virkning. Flamingokassen skærer jeg med varmetråd, det kræver nogen øvelse og dampene er giftige, men griseriet undgås. Nu må vi se om det kan holde! Jeg kommer tilbage til en evaluering her på siden til næste sommer.
Tilføjelse, august 2012: Jeg ser til min store overraskelse, at det er 10 år siden jeg sidst var inde på denne side, og at den lovede evaluering ikke kom her på siden, dengang, så nu: flamingo bruger jeg ikke længere som byggemateriale. Fuglene æder flamingo om vinteren. Især er tagene udsat. De er nu blevet belagt med plastik og glasfibervæv og malet med plastikmaling til udendørs. Vægge får efterhånden samme behandling og vinduer forsynes med gennemsigtig 3 mm plastik. Skorstene laves nu af gasbeton. Nye bygninger laves af andre forhåndenværende materialer. Herunder Kannikegårde st. som beskrevet med tag af plastik, og Køllergårde st. ombygget og med både tag og vægge belagt med plastik. Den oprindelige omtalte Buddeleje station er skrottet til fordel for "Sandvig".

Du kan læse mere om stationerne på siden stationer og rullende materiel. Send gerne en e-mail hvis der er spørgsmål.
til MENU
til lav-selv-siden
Oprettet: 30-05-00 Opdateret: 22-08-12